فقط ۵ تا ۶ کیلومتر تا رسیدن راکتور احیای آهن اسفنجی به مقصد مانده است. در شرایطی که قرار بود این محموله در بازه زمانی ۶ تا ۷ ماهه از مبداء یعنی اراک به کرمان برسد، طی مسیر آن تاکنون ۱۰ ماه زمان برده است.

راكتور احياي آهن اسفنجي

به گزارش همشهری آنلاین، سرپرست حمل راکتور احیای آهن اسفنجی با تایید این خبر به همشهری می گوید: «در حال حاضر (ساعت ۱۶:۳۰ دوشنبه ۱۵ مرداد) منتظر هستیم تا محموله از روی خط راه آهن عبور کند و به زودی بتوانیم محموله را تحویل کارخانه دهیم.»

رآکتور احیای آهن اسفنجی با تکنولوژی HYL۳ برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در جهان ساخته شده است. داود محمدی عنوان می کند: «ریل راه آهن در نزدیکی کارخانه بوتیای کرمان قرار دارد و به دلیل بروز مشکلاتی حمل راکتور احیای آهن اسفنجی متوقف شده است. با مسئولان راه آهن مکاتباتی صورت گرفته و به نظر می رسد برای عبور راکتور از روی ریل باید کنارگذری احداث شود. البته کنارگذر موقتی که بتوان محموله را از روی آن عبور داد و به مقصد رساند.»

او تاکید می کند: «هزینه های ساخت کنارگذر به راه آهن پرداخت شده و مسئولان راه آهن در حال حاضر مشغول تعبیه رمپ هستند.»

وزن عملیاتی راکتور حدود ۲۹۰۰ تن است که به صورت عمودی در ارتفاع ۴۵ متری زمین بر روی برج احیا واقع بر روی استراکچر فلزی نصب می‌ شود و با استفاده از گازهای احیای Co و H۲ در دمای۹۵۰ درجه سانتیگراد، گندله آهن را به آهن اسفنجی تبدیل می ‌کند. محمدی می گوید: «قرار بود امروز(۱۵ مردادماه) محموله تحویل کارخانه شود، اما به دلیل مشکلاتی وجود دارد، هنوز نتوانستیم راکتور را به کارخانه برسانیم.»

سرپرست حمل راکتور احیای اهن اسفنجی یادآور می شود: «واقعیت این است که مشکلی با شرکت راه آهن پیدا کردیم و اگر این مشکل رفع شود، به احتمال فراوان فردا (۱۶ مرداد) محموله تحویل کارخانه داده خواهد شد. اگر فردا نشد، قطعا راکتور روز چهارشنبه به مقصد رسیده است.»

این محموله ۱۲ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع، ۴۰ متر طول و ۴۲۰ تن وزن دارد و قرار بود در زمان کمتری به مقصد برسد. محمدی زدر این رابطه می گوید: «تاکنون ۱۰ ماه زمان برده است، در حالی که می شد در عرض ۶ الی ۷ ماه محموله به مقصد برسد. دلیل آن مشکلاتی است که معمولا در طول مسیر رخ می دهد، مثلا یک موقع مشکلاتی با راه آهن داریم یا در مواقعی مشکلاتی را اداره راه ایجاد می کند. البته اداره راه تاکنون همکاری بسیاری با ما داشتند، ولی اغلب در پلیس راه و راه آهن مشکلاتی پیش آمده که محموله با تاخیرهای متوالی به حرکت خود ادامه داده است.»

۱۵۰۰ کیلومتر مسیر طی شده است. با نصب راکتور، ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، ایجاد خواهد شد و بخشی از نیاز کشور به آهن اسفنجی تامین خواهد شد.

کد خبر 872118
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مرکزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    0 0
    عکس اشتباه است